fredag 28. januar 2011

Lola Day Care Center

Klokka er 8. Vi slumrer dovent i senga. Sara fargelegger i boka si på gulvet, Jonas krøller seg som et egg i kosegropa mellom oss.

Sara roper plutselig begeistret: " Hør mamma, der synger alle barna til mormor!". Det er skolestart på Lola Day Care Center, mamma sin egen førskole her i Bogo. Den drives av Prosjekt Filippinene og åpnet juni i 2010. En førskole for de aller fattigste av de fattigste. Hver morgen heises flaggene, ett for Norge og ett for Filippinene. En spennende nabo å følge med på!

Det er møtetid for alle lærerne og mamma i dag og vi tilbyr å passe klassen en time. Tavlen er allerede full av tegniner av ulike frukter, hus, blomster og en paraply. Barna skal tegne samme figurer på egne ark, skrive navnet sitt og fargelegge. Jonas og Sara er med. Jeg ser plutselig flere som tegner mennesker. To voksne og to barn. Jeg ser museflettene til Sara. Plutselig ser jeg også meg selv med stor åpen munn og spisse trekantpupper som henger rett nedover. Jeg synes jeg ser litt sint ut på tegningen og fortsetter smile og prate det beste jeg kan. Håper at inntrykket bedrer seg! Vi er kanskje litt skremmende for noen. Men puppene kan jeg ikke få gjort noe med.

Alle tegningene skal vi gi videre til Vik Skule, en av vennskapsklassene til førskolen. Jonas gleder seg til å begynne i 1. klasse og fortelle om dagene han besøker Lola Day Care Center.

I morgen er det Family Day på senteret. Skoler og barnehager hjemme i Sykkylven, Molde og Ålesund har hatt omvendt julekalender og samlet inn penger, leker og klær. Vi har akkurat sortert ferdig de flotte gavene og i morgen får hvert barn med seg klær, bamser og leker til seg selv og sine søsken. Jonas og Sara tok også med seg mange leker hjemmefra og gleder seg veldig til å gi det videre til de fattige barna. I morgen skal vi kose oss sammen med egne og "lånte" barn med familie, nyte program de har øvd inn for oss, drikke brus og spise litt mat. Aller størst og tøft blir det nok uansett å gi de hver sin sårt trengte pose med klær og leker. Det er sunt å kjenne hvor utrolig heldige vi er som er født i Norge.

Tusen takk for koselige hilsner på bloggen!
Jeg ble plutselig rørt og tenkte på hvor langt borte vi er, men likevel så nære.

På gjensyn!








4 kommentarer:

  1. Så kjekt det er at du skriv blogg Charlotte! Då får vi vere med på reisa og liksom vere litt på tur vi óg. Ser på bileta av dei herlege, blide barna. Gleda kjem innanfrå- det er lett å sjå. Ein tanke slo meg. Korleis er det med tannhelsa til dei søte små? Kva med tannbørster?
    PS! Lange pupper er flott! Klem Elise

    SvarSlett
  2. Heia vennen!
    Så godt å høre dere er vell fremme!
    Og så godt å se Sara og Jonas, og alle de nydelige barna. Det er rørende. Og det gjør noe med meg å tenke å høre hvor lite de har, og hvor godt vi egentlig har det her hjemme i Norge.
    En spennende reise for livet for dere alle sammen
    dette tenker jeg. og alt Sara og Jonas får oppleve!
    Hilse masse, og klem til dere alle!
    Stor varm klem fra Sonja og guttene. :-) <3

    SvarSlett
  3. Smeis ka flenk du e å skrive.... set her berre å læg før mej sjøl av dissa lange trekant puppane.... den va go.... hehehe
    Dokke kosa dokke ser ej... Sku gjerne ha vore me...

    SvarSlett
  4. Hahahaha! Trekant pupper ;-) Utrolig artig å følge dere og se bildene. Vi har det veldig godt i Norge og det tenker jeg ikke alltid over i hverdagen... Nydelige barn alle sammen! Dere er heldig som får oppleve dette, nyt hver dag! Klem fra Annette i kalde Norge :-)

    SvarSlett